Monday, September 9, 2013

Bakat Menulis Digilap Dari Sekolah - Ridzuan Mohd Ghazali "Iwan Reaz"

Petikan dari laman web Bernama
( http://www.bernama.com.my/bernama/v7/bm/fe/newsfeatures.php?id=976178 ) 
Oleh Melati Mohd Ariff

KUALA LUMPUR (Bernama) -- Anak muda ini bukan calang-calang orangnya. Dia pelajar pintar, memperoleh 9A dan 10A, masing-masing dalam Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Walaupun dari aliran sains dan minat matematik, dia meminati bidang penulisan. Bakat ini bagai permata yang digilap, semakin terserlah apabila dia berjaya menghasilkan lima buah novel remaja setakat ini.

Melodi Hati, Hazim, Aizat & Muzik, Brrr... Sejuknya Salji!, Diari Untuk Ibu dan Goodbye New York. Ini adalah tajuk-tajuk novel yang dihasilkan dalam tempoh empat tahun bermula 2009 hingga 2012.

Anak muda yang dimaksudkan ialah Ridzuan Mohd Ghazali yang menggunakan nama pena, Iwan Reaz dan Iwan Ghazali untuk novel yang dihasilkan sebelum ini.

MINAT MENULIS

Berusia awal 20-an, anak jati negeri Selangor Darul Ehsan ini mengasah bakat menulis sejak tingkatan dua. Ketika itu dia belajar di Sekolah Agama Hulu Langat, Batu 10, Cheras.

"Saya selalu fikir apa nak buat selepas peperiksaan akhir sekolah. Biasanya bila habis periksa akhir penggal, pergi sekolah dah tak ada apa nak buat.

"Saya nak buat sesuatu yang bermanfaat. Dari situlah saya terfikir nak tulis novel," katanya.

Menurut anak bongsu daripada dua beradik ini, dia bukan penggemar novel meskipun mempunyai koleksi tersendiri.

Menurut Ridzuan, beliau lebih suka membaca komik remaja dan untuk novel beliau lebih gemar yang berbentuk penyiasatan.

Semasa di tingkatan tiga, beliau kerap menyertai pertandingan menulis esei dan sekurang-kurangnya pasti mendapat tempat ketiga.

Ridzuan sememangnya suka berimaginasi dan kebanyakan ilham datang selepas membaca novel atau menonton filem dan dia akan mengumpulkan babak imaginasi itu di dalam komputer.

NOVEL SULUNG

Untuk novel pertamanya, dia mula serius menulis semasa semester akhir di Kolej INTI, Nilai sewaktu mengikuti American Degree Transfer Programme.

"Dalam tempoh empat bulan itu saya hanya mengambil dua subjek. Banyak masa lapang dan saya beri tumpuan untuk menyiapkan novel itu.

"Saya ada tiga bulan masa kosong sebelum ke luar negara dan alhamdulillah saya menyiapkan novel pertama saya dalam tempoh sebulan sahaja," kata Ridzuan.

Apabila manuskrip novel itu siap, Ridzuan berdepan pula dengan persoalan siapa yang boleh menerbitkannya.

"Sebagai orang baru dalam bidang penulisan, saya tak tahu macam mana nak terbitkan. Saya tanya jiran-jiran yang terbabit dalam multi-media. Mereka suruh saya ke kedai buku dan semak nama-nama penerbit," katanya.

Untuk novel pertama ini, Ridzuan cuba membuat kelainan dengan menyertakan CD lagu di mana lirik serta melodi ditulisnya sendiri.

Penulis muda ini berada di Amerika Syarikat bila novel sulungnya "Melodi Hati" diterbitkan oleh Telaga Biru tetapi tanpa disertakan dengan CD lagu.

Ridzuan berkata, beliau hanya memberitahu ibu bapanya mengenai novel yang ditulisnya itu apabila manuskripnya diluluskan.

"Saya tak beritahu dari awal sebab bimbang ia tak menjadi. Meskipun mereka terkejut tetapi mereka tidak menghalang saya menulis. Malah emak membantu saya membaca manuskrip saya sebelum saya kemukakan kepada penerbit.

"Kawan sebilik saya di INTI pun terkejut bila novel saya diterbitkan. Dia tanya bila saya menulis," cerita Ridzuan yang kini berkhidmat sebagai eksekutif latihan dengan Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama).

TEMA KELUARGA

Hubungan kekeluargaan serta hubungan adik-beradik adalah tema pilihan Ridzuan untuk novel-novelnya.

Sebagai contoh, novel pertamanya, Melodi Hati memaparkan hubungan abang (Iwan) dan adik (Syahmi) yang berdepan dengan banyak konflik setelah kematian ibu bapa mereka. Ia termasuk cabaran Iwan membesarkan adiknya, Syahmi dalam dia meneruskan kerjayanya sebagai penggubah lagu dan penulis lirik.

Begitu juga novel kedua 'Hazim, Aizat & Musik yang berkisar mengenai kehidupan dua beradik Hazim dan Aizat. Hazim memikul tanggungjawab membesarkan adiknya setelah kehilangan ibu bapa mereka.

Hubungan kedua-dua beradik ini menjadi renggang dan tegang apabila Hazim ke luar negara untuk menyambung pelajaran tanpa berbincang dengan Aizat.

Menurut penulis muda ini, beliau cenderung menggunakan tema itu memandangkan generasi muda sekarang lebih mengutamakan kawan-kawan serta kerjaya mereka.

"Akibatnya keluarga terabai. Saya ingin melihat generasi muda khususnya yang masih bersekolah supaya dapat mengubah minda bahawa institusi keluarga itu adalah penting.

"Saya ingin mendidik generasi muda mengenai hal ini menerusi tulisan novel yang saya hasilkan supaya mereka lebih berakhlak. Sekarang ini pun kita risau dengan isu keruntuhan moral dalam kalangan anak muda," kata Ridzuan.

PENTINGKAN NILAI

Setelah menghasilkan lima novel, Ridzuan sedang dalam proses menghasilkan beberapa buah novel lagi.

Beliau kini sibuk menyiapkan novel misteri "Subway" di samping menyiapkan kertas cadangan novel remaja "Mr. Novelist".

Bagi penulis muda ini, dalam apa jua keadaan dia lebih mementingkan nilai yang hendak diterapkan dalam memilih tema novel.

"Saya pentingkan kebaikan. Kalau saya tulis yang baik, ia adalah tiket untuk saya ke syurga. Sebaliknya jika saya menulis yang tak baik dan orang baca serta amalkan, saham yang tak baik itu akan dapat pada kita juga.

"Ini cara saya berdakwah iaitu menyebarkan kebaikan menerusi penulisan," tambahnya.

Ridzuan turut memberitahu bahawa novel berikutnya bertemakan percintaan tetapi cinta Islami, berlandaskan hukum Islam.

Dia juga berminat untuk menerbitkan komik dengan bantuan sepupunya yang boleh melukis komik.

"Kami akan bekerjasama dan berharap komik ini berjaya diterbitkan. Sasaran kami ialah untuk ia dipasarkan semasa Pesta Buku Antarabangsa tahun depan," kata Ridzuan.

CABARAN MENULIS

Menulis novel sesungguhnya memerlukan komitmen serta disiplin diri yang kuat seperti yang dikongsi Ridzuan dengan penulis.

Dia menyifatkan idea untuk menulis sebagai air laut.

"Kalau idea mencurah-curah, satu hari boleh siap dua bab. Ada masa nak dapat satu muka pun susah," kata Ridzuan.

Dia berdepan dengan cabaran itu apabila menulis novel keduanya, 'Hazim, Aizat & Muzik'.

"Ketika pelajar lain pergi bercuti semasa cuti semester, saya pula perlu menulis novel saya.

"Lepas itu saya mula bijak mengatur masa. Selepas solat maghrib saya akan menulis sekurang-kurangnya sejam," katanya.

Ridzuan mengakui dia mengambil masa yang agak lama untuk menyiapkan novel keduanya kerana waktu itu dia baru memulakan pengajian dalam bidang Ijazah Pentadbiran Perniagaan, pengkhususan Sains Aktuari (Actuarial Science) di Amerika Syarikat.

Novel keduanya itu diterbitkan oleh Galeri Ilmu di bawah nama pena Iwan Ghazali.

Ridzuan memberitahu novel-novelnya yang telah diterbitkan setakat ini boleh dibeli antaranya di kedai buku Popular, MPH dan Badan Bookstore.

Novel berkenaan juga boleh dibeli dalam talian (online) melalui laman web penerbit).

GEMAR RAKAM VIDEO

Satu lagi kegemaran Ridzuan ialah merakam video. Ia bermula sewaktu di tingkatan tiga apabila dia dipilih untuk menjadi pelakon tambahan untuk satu telemovie bertajuk "See You di IPT" yang penggambarannya dibuat di sekolah agama tempat beliau belajar.

"Bermula daripada situ datang minat untuk berlakon dan menjadi pengarah. Bukan untuk menjadikannya satu kerjaya tetapi untuk kepuasan diri sendiri.

"Bila saya cuba bermain dengan video saya rasa seronok. Saya rasa macam ada satu kemahiran yang saya boleh gilap lagi," kata Ridzuan dengan menambah dia banyak menghasilkan video sewaktu di sekolah dan ketika belajar selama tiga tahun di Temple Universiti, Philadelphia, Amerika Syarikat.

Bagi Ridzuan, pengalaman belajar selama tiga tahun di Amerika Syarikat masih menggamit kenangan.

Berpisah daripada keluarga buat pertama kali banyak mengajarnya erti berdikari dan meskipun di bumi yang serba asing, dia masih berpegang teguh kepada ajaran Islam.

"Kalau hendak diikutkan berparti hujung minggu itu biasa tetapi saya berada dalam kelompok yang masih dekat kepada Islam.

"Dari segi belajar, kami bercampur dengan masyarakat tetapi untuk kehidupan seharian, kami lebih dekat dengan komuniti sendiri.

"Alhamdulillah saya tidak terpengaruh dengan cara hidup Barat," kata Ridzuan.

Antara pengalaman manis di Amerika Syarikat bagi anak muda ini ialah meraikan Aidil Fitri di perantauan.

"Pada 2009 saya beraya di Philly (sebutan lazim untuk Philadelphia). Tahun berikutnya kami ke New York, menyambut hari raya bersama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Kami semua berpakaian baju Melayu, suasana meriah sekali," Ridzuan memberitahu penulis.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment